[website bouwen] [website maken] [Meevliegen !]
[Leren vliegen]
[afbeeldingen en video]

Lieren

Zoals gezegd, we hebben dus geen motor en toch gaan we vliegen... Er zijn omstandigheden waarin dit perfect mogelijk is: vertrekken vanop een berg (bergvliegen) of gebruik maken van te zweven op de wind die tegen een obstakel waait en omhoog wordt geduwd (soaren). Dit is in onze regio niet goed mogelijk zonder grote reizen maar gelukkig is er nog het lieren!

Dit is een techniek die ook bij zweefvliegtuigen wordt toegepast: via een lange kabel wordt de delta of parapente opgetrokken. Het principe is eenvoudig: de piloot maakt zich vast aan de kabel en de lierman 'haalt de kabel binnen'. Daardoor stijgt hij en wanneer de maximum hoogte is bereikt haakt de piloot de kabel los.

Een groot voordeel van lieren is dat we iets minder afhankelijk zijn van de wind. Lieren kan ook bij heel weinig of geen wind en ook de richting speelt minder rol. Verder is het liervliegen wel een teamsport: er is een lierman, iemand om de kabel op te halen en een startofficier die de start begeleidt. Mits een goede teamgeest en optimale samenwerking kan het tempo van starten oplopen tot 10 starts per uur.

Jan van Gent

vereniging voor

parapente- en deltavliegen

Kom eens langs op onze locatie in Nieuwvliet hoe het er aan toe gaat!

Je bent altijd welkom om te kijken en je kunt bij een biertje op het terras al het fijne van het lieren te weten komen.

Tip: