Live vanuit Algodonales.

Lees de al dan niet sterke vliegverhalen van de clubleden.
Plaats reactie
StevenT
Junior Member

Live vanuit Algodonales.

Bericht door StevenT » 08 okt 2018, 08:46

Inleiding
Zoals in een andere post gemeld had ik een thermiekcursus geboekt in Spanje te Algodonales.
Aangezien ik geen vlucht kon vinden op zaterdag dan maar op vrijdag vertrokken en een bezoek gebracht aan de stad Malaga. Het museum van hedendaagse http://cacmalaga.eu kunst, een oud Moors paleis https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alcazab ... prov=sfla1 en het Gibralforo (kasteel) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gibralfaro?wprov=sfla1 moesten eraan geloven.
's Avonds was het dan tijd voor wat tapas in restaurant El Pimpi https://www.elpimpi.com en dan genieten van een welverdiende nachtrust.
Zaterdag was het dan afspraak om 13:00 aan de luchthaven, waar de bus van Flyspain https://www.flyspain.co.uk ons naar Algodonales vervoerde.
Tegen 15:30 bereikten we onze uitvalsbasis. De blauwe hemel zag er veelbelovend uit. Tientallen parapenters die boven berg Lijar zweefden deden ons al watertanden.
Snel de bagage uitgepakt en naar het dorp voor een frisse pint en een late lunch die uitdraaide tot een avondmaal en meer dan een pint...

Zondag
Zondagmorgen, na het ontbijt, kwam de groep samen in het hoofdkwartier van Flyspain. Onze gids, Carlos Cordido, stond ons al op te wachten. Na het papierwerk was het de bedoeling om een vlucht te maken vanop Lijar, helaas stond de wind al te sterk en weken we uit naar El Bosque. Na de landingsplaats te hebben verkend een koffie gaan drinken en dan de berg op.

Het was zeer druk op de startplaats, iedereen was uitgeweken naar El Bosque en materiaal klaarmaken was geen lachertje. De vele liervluchten dit jaar maakten het wel makkelijker snel de lijnen te sorteren en rond 14:10 stond ik klaar op de start. De wind was wat wispelturig en de start was niet eenvoudig maar weg was ik.

Carlos vloog ondertussen al rond als een dolgeworden bromvlieg, wingovers boven de startplaats makend.
Zodra ik wat afstand had van het terrein vloog hij vlak voor me en begeleidde hij me naar de eerste bel. Eenmaal ik wat hoogte had vloog hij terug naar de startplaats om een andere piloot van onze groep te helpen.

Er was wel wat wind in vlagen, maar het was vooral uitkijken voor de andere mensen op de berg. Thermiek in overvloed en boven blijven was kinderspel. Na een dik uur hoorden we op de radio dat de wind aan het toenemen was op de landing.

Naar de landing dus en na een vlucht van 100 minuten stond ik weer veilig op de grond.
https://www.syride.com/ficheVol.php?l=e ... ite=623520

Pepe had ondertussen zijn landingsbar uitgestald dus een koude cola en kijken naar de tientallen parapenters die aan het landen waren en honderduit vertellen over onze avonturen in de lucht.

Een dame in onze groep had een serieuze inklapper gehad en was geland na een kleine 20 minuten, alle anderen hadden minimaal een dik uur gevlogen en mooie hoogtes gehaald dus iedereen was best tevreden.

Na groepsberaad beslist om nog een tweede restitutievlucht te maken.

Terug in de bus en de berg op. De start lag er al heel wat rustiger bij, maar de wind was op het randje. Besloten om even te wachten en andere piloten eerst te laten starten. Rond een uur of 6 werden de pauzes in de wind wat groter, en maakten we ons klaar. De wind zelf was nog sterk maar minder vlagerig, ideaal om te soaren naast de berg.

Goede start en direct een zalig gevoel: nagenoeg overal lift. Leuke vlucht gemaakt en een 3 kwartier later stond ik met een pint in de hand op de landing.
https://www.syride.com/ficheVol.php?l=e ... ite=623521

Morgen zouden we proberen om cross country te gaan, als het weer het toelaat. We zien wel en ik houd jullie live op de hoogte!

Wordt vervolgd.

peter depovere
Junior Member

Re: Live vanuit Algodonales.

Bericht door peter depovere » 08 okt 2018, 18:44

leuk verhaal = ben benieuwd naar het vervolg 8-)

Groetjes
Peter

Tomdh

Bericht door Tomdh » 08 okt 2018, 20:26

Inderdaad, doet mij ook watertanden. Hou je niet in om er eens en fotootje bij te steken. Enjoy!
Vliegen (met de parapente) zit er helaas niet meer in voor mij de komende weken. Als er in november nog gevlogen wordt, kom ik beslist nog eens langs.

StevenT
Junior Member

Bericht door StevenT » 09 okt 2018, 07:41

Sfeerbeelden dag 1
IMG-20181007-WA0010.jpg
IMG-20181007-WA0011.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

StevenT
Junior Member

Bericht door StevenT » 09 okt 2018, 08:13

Algodonales, dag 2
Na een eerste dag keek iedereen uit naar dag 2!
Na een lekker ontbijt (5 € voor vers sinaasappelsap, een broodje, twee koffie en spiegeleieren met spek) naar de afspraak om 11 uur.
De voorspellingen zagen er echter niet goed uit: windstoten tot 45 per uur! En de wind stond te cross voor El Bosque :(
Het plan was dus om uit te wijken naar Matalascanas, en te gaan soaren op de kliffen / duinen daar.

Na een lange rit van meer dan 3 uur (een ongeval onderweg), kwamen we aan naast Chiringuito Heidi Bananas. https://www.facebook.com/pages/category ... 440053329/

Prachtig weer, en er hongen al enkele paragliders in de lucht, dus dat zag er allemaal goed uit!
20181008_173017.jpg
Snel ons materiaal klaargemaakt, en als tweede was ik weg.

Voor Matalascanas kan je 20 kilometer klif en duin volgen, maar de wind was net een beetje te cross om dat te wagen, omdat het moeilijk is om terug op het duin of de klif te geraken op vele plekken. Alan, een kerel uit onze groep, probeerde het toch en stond na 9 kilometer aan de grond. Na 2 kilometer wandelen vond hij een touw waarlangs hij terug op het duin kon geraken.

Zelf ben ik een keer moeten uitwijken voor een gek die de voorrangsregels blijkbaar niet wilde respecteren... en patat, ik had ook van jan. Zo dicht mogelijk bij de klif blijven hangen, maar centimeter na centimeter zakte ik weg. Beginnersgeluk, want ik stond aan de grond op enkele meters van een klein paadje. Met heel veel moeite terug naar boven kunnen klauteren door het rulle zand en de tocht hervat.

Ik had de indruk dat de wind wat aan het afzwakken was en zag meer en meer piloten problemen krijgen. Ik besloot dan maar te landen en in te pakken eenmaal terug bij Heidi Bananas aangekomen. Ik had het beter niet gedaan, want een goed half uur later draaide de wind perfect haaks op de kliffen en was het veel makkelijker om hoogte te halen. Maar ja, ondertussen stond er al een frisse pint klaar en van al dat vliegen was ik wel dorstig geworden.

Onze gids had er ondertussen ook niets beters op gevonden dan pintjes uit te delen aan de dorstige piloten die nog wel aan het soaren waren :lol: :lol: :lol:
https://photos.app.goo.gl/AMu3eCnZkFS6sBWZ8

Uiteindelijk moe maar voldaan terug de lange rit aangevat richting Algodonales. Onderweg gestopt in de Burger King, en tegen middernacht waren we in onze uitvalsbasis.

Het weer ziet er niet schitterend uit, maar we duimen op beterschap! Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Bartvdv
Junior Member

Bericht door Bartvdv » 09 okt 2018, 18:33

Mooie verslagen Steven :D bedankt voor ons te laten meegenieten .
Btw ,nog geen andere Jvg ters tegengekomen ?

Bart Neels
Junior Member

Bericht door Bart Neels » 09 okt 2018, 18:38

Haha, de max Steven! Mooi verslag en ideaal om te watertanden. Het is inderdaad meegenieten met je avontuur. Weeral een ervaring rijker voor jou. Heel veel genot daar!

Groeten
Bart

GeertVI
Junior Member

Bericht door GeertVI » 09 okt 2018, 18:54

Mooi verslag, Steven.
Ik was er ook enkele jaren geleden met o.a. Hans Foré en enkele Freeparagliders en ik herinner me ook de "welgekomen mobiele bar" telkens op de landingen :D

Geniet ervan!

Gr,
Geert.

Bartvdv
Junior Member

Bericht door Bartvdv » 09 okt 2018, 19:21

Geen foto van die bar?Iets misschien voor vliet of in Ager te introduceren :lol: lijkt me een goed idee :idea: vb op de start tijdens parawaiten ,natuurlijk geen alcoholische dranken voor de start :mrgreen:

StevenT
Junior Member

Bericht door StevenT » 10 okt 2018, 05:19

Dag 3: hoog bezoek, zonnecrème en stress
Tegen 11 uur stonden we klaar aan onze uitvalsbasis, genietend van het zonnetje.
Plan was om te vliegen op Lijar Levante. Er hong al een kleine wolk boven de startplaats en grote stapelwolken waren zich aan het voren in het oosten. Er was onweer voorspeld tegen de namiddag dus we wisten dat het niet de meest kalme dag in de lucht zou zijn.
20181009_111045.jpg
Met zijn allen de bus en en weg waren we. Boven aangekomen was het een drukte van jewelste. Op Sierra de Lijar zijn er verschillende startplekken. 's Ochtends vertrek je normaal vanop "Levante 2", een grote startplaats die geschikt is bij oostenwind.
20181009_123835.jpg
De wind was echter al aan het ruimen dus het was uitwijken naar "Levante 1", een smalle startplaats omringd met vervelende struiken.

Het was drummen om toch maar te kunnen starten en toen het mijn beurt was stonden de zenuwen al flink gespannen, met het gekende resultaat tot gevolg: geknoei op de start. Het moet blijkbaar besmettelijk ;) zijn geweest want na mijn geklooi lukte het bijna niemand meer om te starten. Toen ook een tweede poging mislukte besloot ik om even te gaan chillen op de parking om te kalmeren. De wind stond echter niet stil en de ene piloot na de andere faalde zijn start. Plots stond iedereen terug op de parking om uit te wijken naar "Poniente", de westelijke startplaats. Twee mensen van onze groep die wel gestart waren vonden het te turbulent en besloten om er de brui aan te geven en uit te wijken naar de landing.

Na een hoop twijgen uit de lijnen te hebben gevist met de overblijvende piloten van onze groep uitgeweken naar "Poniente". Poniente is een pak breder dus als je het daar verknoeit stoor je de andere piloten heel wat minder, dus voor mij was dat al voldoende om kalmer te zijn en de eerste poging was meteen de goede.

Ik was als eerste weg en onze coach vertrok ogenblikkelijk na mij, bedoeling was even weg te vliegen van de berg om wat thermiek te zoeken weg van de helling, zodat we konden focussen op de techniek zonder uit te moeten kijken naar andere piloten. Achter ons vertrok de ene na de andere paraglider en snel haalden die piloten mooie hoogtes, terwijl wij van de berg wegvlogen.

Uiteindelijk lift gevonden en de aangeleerde techniek proberen toe te passen: gewicht verplaatsen + binnenste rem aantrekken en vasthouden, 4 seconden per 90 graden is ideaal, en voor laatste gebruik je de buitenste rem. En vooral proberen niet te schommelen, omdat dat inefficiënt is en je zo de zuurverdiende hoogte opgeeft. Vervolgens probeer je je cirkels op te delen in 4 segmenten van 90 graden, en leidt je telkens 2 seconden uit in het kwadrant met de hoogste lift. Of zo heb ik het toch begrepen :? :? :? :lol:

Soit, deze techniek volgend vloog ik de thermiek volgend terug naar de berg, waar zich opnieuw een wolk boven aan't vormen was. Twee andere piloten van onze groep zaten ondertussen al boven de 1500 meter en plots ging het voor mij wel erg snel naar boven, op een mum van tijd zat ik ook bijna op 1500 meter en boven ons was die wolk ondertussen al wel een heel pak groter geworden.

Onze coach stelde voor om richting "Twin Peaks" te gaan met de groep, maar zelf was ik er eigenlijk niet gerust in, er vormden zich steeds meer wolken en ik vond het genoeg geweest voor mezelf. De groep van 3 dag gezegd en ondergetekende was weg naar de landing. Oren en speedbar want ik was er niet gerust in :oops:

Geland en even staan vloeken op die verdommelse Spaanse doornachtige twijgen die overal op loer liggen om je lijnen te verwarren. En plots voelde ik nattigheid, en neen, niet in de broek geplast van de grote schrik, maar zonnecrème. Vermoedelijk door de druk was de spuitmond van mijn bus zonnecrème losgekomen. Resultaat: harnas en broekzak vol met factor 30.

Eenmaal ingepakt stond het busje al klaar en wij richting niemandsland tussen Olvera en El Gastor waar onze groep ondertussen aan de grond stond.

Teruggereden naar de landing om af te wachten of er eventueel nog een tweede vlucht inzat maar helaas, meer en meer wolken en het was gedaan voor de dag. Op de landingsplaats echter wel hoog bezoek: onze eigen lierman Arnold stond strategisch opgesteld niet al te ver van de bar (ervaring ongetwijfeld), samen met clublid Hendrik!

Teruggereden naar het dorp in de gietende regen.

Niet de beste vliegdag voor mezelf maar wel veel geleerd. Morgen beter, hoewel het weer blijkbaar niet echt wil meespelen. We zien wel.
Laatst gewijzigd door StevenT op 21 okt 2018, 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.

linsobry
Junior Member

Bericht door linsobry » 10 okt 2018, 14:42

Dag Steven, ik geniet voluit van je geestige verslagen. Waren we er maar bij.... geniet er verder nog van

peter depovere
Junior Member

Bericht door peter depovere » 10 okt 2018, 20:08

Steven,
je verslagen lezen echt of we er bij zijn. Jammer genoeg is het niet zo... :(
Wel probleem om je foto's te bekijken...
Groeten, Peter

StevenT
Junior Member

Bericht door StevenT » 11 okt 2018, 20:23

Woensdag
Na het zware onweer dinsdagavond leek het woensdagmorgen een mooie dag te worden. Volop zonneschijn en met veel hoop begonnen aan het ontbijt.

Maar het mocht niet waar zijn. Het regenwater in de velden begon te verdampen en een laag wolken begon zich te vormen.

De berg op en een korte top to bottom later stond ik aan de grond, weliswaar naast het officiële landingsveld maar omring door andere piloten. Geen greintje lift gevonden.

Vlak na de middag trok de wind aan en gingen we de berg op voor een tweede soaring vlucht. Niet veel thermiek, want zonneschijn was er amper. En zoals ze hier zeggen: "no sun, no fun". Toch een mooie vlucht gemaakt en een klein uurtje later stond in terug op terra firma, deze keer wel in het landingsveld :lol: :lol:

Pepe's landing bar was ondertussen al opgesteld en het was een gezellige drukte.

Ik wou nog een derde vlucht maken mar de rest van de groep wou naar huis... :( :(

Morgen ziet het er erg slecht uit. Vermoedelijk zullen we uitwijken naar de kust maar best kans dat het daar ook te hard waait.

StevenT
Junior Member

Bericht door StevenT » 11 okt 2018, 20:41

Woensdagavond - Carlucho briefing
Woensdagavond samengekomen inde kelder van ons hoofdkwartier voor een briefing over "how to become a better pilot" met onze gids Carlos Cordido. Het was een gezellige avond en Carlos deelde zijn ervaring. Een hele avond gevuld met "paratalk", en enkele gouden tips, overgoten met rum en Zuid-Amerikaanse muziek.
20181010_215835.jpg
Donderdag - miseriedag
's morgens zag het er al heel slecht uit. Donderslagen en windvlagen.

Om 12 uur was er meeting in ons hoofdkwartier, en we besloten om naar de kust te gaan, in de hoop dat het daar beter zou zijn. Weervrouw Windy voorspelde 36 km/h wind, en weervrouw Windfinder 23 km/h.

Na een lange rit aangekomen in Matalascanas, en een paar parapenters hongen in de lucht. Bijna allemaal op snelle ranke zeilen of met miniwings.

De anemometer boven gehaald en het waaite beestig hard, ongeveer 36 km/h :shock: :shock:
Weervrouw Windy had gelijk.

Op het strand ook onze voorzitter Arnold en clublid Hendrik ForZEE (don't ask :D :D :D maar ik denk dat Arnold iets gefilmd heeft) tegengekomen. Even willen groundhandlen, maar ook dat bleek te link gelet op het inkomende tij. Teleurgesteld terug naar Algo.

Even nog willen stoppen in El Bosque, maar de groep "bergbrevet" Whatsappte ons dat het te sterk was.

Geen gevlieg dus vandaag. :( :(

Morgen ziet het er dan weer zeer goed uit... Cloudbase rond de 2000 meter, laten we hopen dat de wind ons toelaat te vliegen!

StevenT
Junior Member

Bericht door StevenT » 12 okt 2018, 20:50

Friday Flyday
Met veel hoop 's middags de berg op, en het zag er niet slecht uit. Bijna geen wind, enkel een beetje cirrus bewolking dat de thermiek tegenhield.

Uiteindelijk met heel de groep vertrokken in de hoop een mooie cross country te maken om de week af te sluiten. Lift in overvloed en al snel zat ik rond de 1500 meter, en dan maar wachten tot iedereen ongeveer op dezelfde hoogte zat.

Toen iedereen in de lucht was vertrokken, maar op dat moment zat ik, samen met een ander lid van onze groep, net wat lager :(

We probeerden wanhopig lift te vinden, maar, zoals Carlos ons geleerd had, kijk nooit naar piloten boven je om lift te vinden, kijk naar piloten onder je. Immers, als een piloot onder je omhoog gaat, kan je inpikken op zijn bel. Maar als iemand boven je omhoog gaat, heb je geen garantie dat je kan inpikken want de lift is misschien al weg. En dat was dus ons lot :(

Een goede 50 minuten later stond ik op de landing en mijn collega piloot op het plateau boven het landingsveld. Onze groep was ondertussen onderweg naar weet ik waar en even dacht ik dat het gedaan was met vliegen :(

Gelukkig ontmoette ik daar Hendrik ForZEE die me de tip gaf de Civa taxi te nemen. Zeven euro later stond ik terug op de start, samen met onze voorzitter Arnold die me even een handje toestak om een vervelende knoop uit de lijnen te halen. Later bleek dat het geen knoop was, maar zo'n vervelend stukje Spaanse wortel dat een C lijn gevangen hield.

Op de start was er amper wind. Starten was wat moeilijker omdat de bosjes onder de start steeds dreigen...

De gekende scènes speelden zich af op de start, maar ik liet me niet uit mijn lood slagen of opjutten en toen er beetje wind opstak was ondergetekende ribbedebie. Een heel mooie vlucht gemaakt, grote gieren :o die de weg wezen naar de beste thermiek :D en vooral wat rust. De meeste macho's waren immers op XC of stonden in een of ander veld naar de schapen te gapen, en er was voldoende plaats op de berg zodat ik rustig kon oefenen wat we geleerd hadden.

Op de radio hoorde ik dat ik een lift kon krijgen naar huis (ons busje was het Spaanse platteland aan't verkennen om onze piloten terug op te pikken) dus na een goed uur was het genoeg geweest. Oren trekken en naar de landingsplaats.

Een goede 80 minuten later stond ik op de landing en de pint was fris en zeker verdiend.

Morgen moet ik terug naar huis. Maar volgend jaar meer van dat!

Plaats reactie